Laat die punten maar vallen, mevrouw!

Praktisch

Datum:

Schooljaar 2017-2018.
Vraag meer informatie via info@twinkracht.be.

Breed evalueren en breed rapporteren: een onafscheidelijk duo

Evalueren is rapporteren … Rapporteren is evalueren. Beide gebeuren tijdens het hele onderwijsleerproces: bij de start – tussentijds en op het eind. Mede hierdoor is het rapport veel meer dan een momentopname, maar kan het aanzien worden als een bruikbare tool, een communicatiemiddel bestemd voor ouders, leerlingen én collega’s.

Om dit doel na te streven, wordt er verwacht dat we goochelen met begrippen als feedup, feedback en feedforward … zodat rapporteren motiveren wordt.

Programma

Belevende lezing

We vertrekken vanuit frustraties in de dagdagelijkse klaspraktijk waarbij leerkrachten en leerlingen stoten op moeilijkheden bij kwalitatieve en kwantitatieve beoordelingen. Een aantal haalbare, laagdrempelige tips worden meegegeven in het motiverend aansturen en begeleiden van leerlingen met als doel om schoolresultaten en persoonlijke groei te maximaliseren.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • hebben notie omtrent anders beoordelen;
  • beoordelen de eigen beoordelingspraktijk kritisch ten aanzien van de nieuwe assessmentcultuur;
  • kunnen mits kleine aanpassingen huidige beoordelingsdocumenten aanpassen rekening houdend met de nieuwe assessmentcultuur;
  • streven naar leerlinggerichte feedback bij het becommentariëren van rapportcijfers.

Doelgroep

De nascholing is een interactieve mix van theoretische inhouden, oefening en reflectie en is voor elke leerkracht, ongeacht het vak, de graad en de onderwijsvorm, relevant.

Leiding

Imke Deleu

  • leerkracht KA Zelzate
  • freelance nascholer en auteur
Publicaties
  • Code Gedragswetenschappen 3 & 5 (De Boeck)
  • SOWiEso 3de graad (Plantyn)
Saar Deleu

  • leerkracht Leiepoort Campus Sint-Vincentius Deinze
  • freelance nascholer en auteur
Publicaties
  • SOWiEso 3de graad (Plantyn)