Last van de smartphone? Gebruik het gewoon!

Praktisch

Datum:

Schooljaar 2017-2018.
Vraag meer informatie via info@twinkracht.be.

Gebruiksvriendelijke apps en tools voor de smartphone/tablet/laptop

92% van jongeren (12-18 jaar) heeft een eigen smartphone. Onze leerlingen brengen een aanzienlijke tijd online door. Inspelen op de leefwereld van onze leerlingen krikt het leerrendement naar omhoog en wakkert ook de leermotivatie aan. … Tools functioneel inzetten tijdens de les…. We kunnen er amper nog omheen.
Doelgericht gebruik van tools en apps werkt motiverend, activerend en zorgt ervoor dat alle leerlingen betrokken zijn. Bovendien heeft de leerkracht amper verbeterwerk. … Echt? Zeker!

Er zijn ongelooflijk veel educatieve tools op de markt. In deze nascholing laten we je graag kennismaken met de favorieten (gratis en gebruiksvriendelijk!) van de leerlingen van Tamara Stojakovic, een experte op dit vlak.

Programma

Op pad: verkenning met haalbare tips

All you need is … wifi (op smartphone, op tablet/laptop). Niettegenstaande het feit dat deze nascholing vooral gericht is om, met behulp van de aangereikte digitale tools, eigen materiaal te herwerken, vormt een inleiding in de digitale wereld een must. Volgende tools komen aan bod:

  • Kahoot/ Quizziz: een multiple choice quiz, individueel of in groepjes;
  • Quizlet: een studietool met tests en oefeningen;
  • Pear Deck: interactieve presentaties met meer vraagmogelijkheden.

Spelen maar!

Schrik dat je thuis toch net de tijd niet vindt om het geïllustreerde in de eigen klaspraktijk in te voeren? Geen erg! In deze nascholing wordt tijd vrijgemaakt om actief aan de slag te gaan, om te inspireren en te laten inspireren. Je krijgt de mogelijkheid om jouw meegebracht materiaal in te voeren in één of meerdere digitale tools zodat je huiswaarts keert met een schat aan uitgewerkte media.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • leren enkele educatieve tools kennen die ze kunnen inzetten in de lespraktijk;
  • ontwerpen eigen quizzen en oefeningen.

Doelgroep

De nascholing is opgevat vanuit een BYOD- en DIY-principe (bring your own device & do it yourself) en is geschikt voor alle leerkrachten - ongeacht vak en richting. Er is geen voorkennis nodig. Hou rekening met de infrastructuur van je school. Je hebt een wifi-netwerk nodig waar leerlingen ook toegang tot hebben.

Leiding

Tamara Stojakovic

  • leerkracht Nederlands/ Engels KA Merksem
  • passie voor onderwijsinnovatie, functionele ICT in de klas en taalverwerving
  • freelance nascholer
  • Twitter: @tamara_stojakov
Publicaties:
  • Aan de slag met Okan: 10 tips ( Fons )
  • Google Classroom ( Klasse )
  • De kunst van het delen ( Fons )