Fear The Peer?

Praktisch

Datum:

Schooljaar 2017-2018.
Vraag meer informatie via info@twinkracht.be.

Peerassessment: durven & doen

Bij peer-assessment nemen de leerlingen de rol van evaluator op zich. -Ai- Wat met vriendjespolitiek? Wat met een negatief klasklimaat? En… hoe zit dat nu juist met die scores? Kopzorgen?!
Jammer! Peerassessment blijkt immers een enorme verrijking voor leerling, klasgenoten en leerkracht! De beoordeling van een peer heeft zelfs soms meer effect dan de beoordeling van een volwassene. Het is een bovendien een evaluatiemethode die bijzonder goed past binnen de idee van medeverantwoordelijkheid van leerlingen bij hun eigen leerproces: het maakt samenwerkend leren mogelijk en het leereffect neem toe. Ook overtuigd?

Misschien was je dat al, maar pas je deze beoordelingsmethode nog niet (graag) toe in de eigen klaspraktijk. Want, geef toe, het vergt heel wat aarde in de dijk om peerassessment vlot onder de knie te krijgen (formulieren opstellen, eventuele scores berekenen, objectiviteit najagen, enzovoort) en goed uit de doeken te doen. Deze struikelblokken vormen het opzet van deze nascholing. Een eye-opener dus.

Programma

Great minds think alike

Hoe zit dat nu precies met het verband tussen peerassessment en leerrendement? Welke vormen van peerassessment zijn haalbaar voor de eigen les? Welke sjablonen zie ik haalbaar? Inhoudelijk bekijken we peerassessment als assessmentvorm van dichterbij.

Word peer

Een inhoudelijk kader, een theoretische duiding is bijzonder waardevol, maar niets blijft langer bij dan de peerassessement zelf te beleven. Ervaar de moeilijkheden waarmee leerlingen (en leerkracht) worstelen en kom zo zelf tot een betere notie van deze evaluatiemethode.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • krijgen inzicht in de manier waarop peerassessment kan ingezet worden;
  • beoordelen de eigen lespraktijk kritisch aangaande het inzetten van peerassessment
  • kunnen sjablonen opstellen in het kader van peerassessment.

Doelgroep

De nascholing is een interactieve mix van theoretische inhouden, oefening en reflectie en is voor elke leerkracht, ongeacht het vak, de graad en de onderwijsvorm, relevant.

Leiding

Imke Deleu

  • leerkracht KA Zelzate
  • freelance nascholer en auteur
Publicaties
  • Code Gedragswetenschappen 3 & 5 (De Boeck)
  • SOWiEso 3de graad (Plantyn)
Saar Deleu

  • leerkracht Leiepoort Campus Sint-Vincentius Deinze
  • freelance nascholer en auteur
Publicaties
  • SOWiEso 3de graad (Plantyn)