Wablief? Actief?!

Praktisch

Datum:

Schooljaar 2017-2018.
Vraag meer informatie via info@twinkracht.be.

Activerend Onderwijs

Vlaanderen staat aan de vooravond van een tekort aan goede leerkrachten. Dat goed lerarentekort dateert niet van vandaag of gisteren. Het gaat hierbij niet alleen om voldoende leerkrachten, maar ook om goede lesgevers. Alleen een gemotiveerde en capabele leerkracht weet de minder goede leerlingen enthousiast te maken en binnenboord te houden, en de slimmeriken uit te dagen.

Echter… het blijkt dat zeven op de tien:

  • Hun lessen niet afstemmen op het leerplan/op de klas. Activerende didactiek kan ingezet worden om de leerprestaties en de betrokkenheid te verhogen.
  • Niet nagaan of leerlingen de leerstof begrijpen. Activerende didactiek kan ingezet worden om de leerprestaties en de betrokkenheid te verhogen.

Een belangrijk doel van onderwijsvernieuwing is nu net het aanzetten tot actief lerende leerlingen. De leerkracht wordt niet meer gezien als degene die (steeds weer) vakinhoud overdraagt, maar als degene die leeractiviteiten van leerlingen initieert, begeleidt en beïnvloedt.

Programma

Warm-up

Laat je eerst even actief meeslepen in het wie, wat, waar, wanneer, waarmee, ... van actieve didactiek.

Inspiratieparcours op eigen tempo

We focussen op uiteenlopende creatieve en activerende werkvormen. Neem op eigen tempo de verschillende werkvormen door. Laat je inspireren door talloze concreet uitgewerkte vakvoorbeelden om zo de link te leggen naar de eigen lespraktijk.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • verrijken zich met activerende lesvoorbeelden;
  • analyseren de bruikbaarheid, de afstemming van de leeractiviteit en de afstemming op de te behalen doelstellingen van aangehaalde activerende werkvormen voor de eigen klaspraktijk in;
  • kunnen activerende werkvormen gebruiken om de kwaliteit van de klaspraktijk te verbeteren;
  • kunnen de werkvormen aanpassen aan de mogelijkheden van de klasgroep.

Doelgroep

De nascholing is een inspiratiebron voor elke leerkracht in het secundair onderwijs, ongeacht graad en vak.

Leiding

Imke Deleu

  • leerkracht KA Zelzate
  • freelance nascholer en auteur
Publicaties
  • Code Gedragswetenschappen 3 & 5 (De Boeck)
  • SOWiEso 3de graad (Plantyn)
Saar Deleu

  • leerkracht Leiepoort Campus Sint-Vincentius Deinze
  • freelance nascholer en auteur
Publicaties
  • SOWiEso 3de graad (Plantyn)